Éducation et francophonie, Revue scientifique virtuelle

Résumé

Expérience de résolution de problèmes par une démarche créative dans la formation des enseignants en adaptation scolaire

Sylvie Ouellet - Université du Québec à Trois-Rivières, Québec, Canada

Éducation et francophonie
Volume XL, numéro 2, automne 2012
Créativité et création en éducation

Résumé - Abstract - Resumen

Résumé

Cet article aborde la formation des enseignants en adaptation scolaire, à partir d’une expérience vécue dans le cours Résolution de problèmes et créativité. La difficile situation de l’insertion professionnelle met en évidence l’importance de préparer les futurs enseignants à être des intervenants créatifs afin de relever les défis de l’école contemporaine. Différents concepts sont présentés : la créativité, la pédagogie créative, l’enseignant créatif et, enfin, la pratique réflexive à partir d’une démarche de création. Le développement de la créativité, utilisant un espace de création et de réflexion chez les futurs enseignants, est exploré dans cette expérience d’apprentissage. La démarche créative est appuyée par des exercices artistiques stimulant la créativité, complétée par l’introduction à la recherche-action et à la résolution créative de problèmes. Le processus d’apprentissage des étudiants est illustré par deux exemples, un exercice et ses artéfacts (le masque), ainsi que par l’autoévaluation soutenue par la réalisation d’un carnet de dessins. Cet outil incite à prendre du recul pour exercer sa pratique réflexive. Les commentaires des étudiants précisent les effets de ces deux démarches, une meilleure réflexion sur la pratique et une prise de conscience de l’identité professionnelle en construction. La discussion vient alimenter une réflexion sur la créativité en milieu scolaire. La conclusion, enfin, formule des recommandations pour la formation des enseignants, entre autres celle de la concertation pour développer la créativité chez les enseignants.

Abstract

This article discusses special education teacher training through a real-life experience in the Problem solving and creativity course. The challenge of professional insertion highlights the importance of preparing future teachers to be creative stakeholders so they can meet the challenges of the contemporary school. A variety of concepts are presented, such as creativity, creative pedagogy, the creative teacher, and finally the reflexive practice beginning with a creative process. The development of creativity, using a space for creation and reflection with the future teachers, is explored in this learning experience. The creative process is supported by artistic exercises that stimulate creativity, complemented by an introduction to action research and creative problem solving. The student process is illustrated by two examples: an exercise and its objects (the mask), and a self-evaluation supported by the creation of a Book of Drawings. This tool encourages the future teachers to take a step back and exercise their reflective practice. Their comments indicate the effects of these two processes: a better reflection process on the practice and a new awareness about the construction of a professional identity construction. The discussion at the end of the article suggests a reflection on creativity in the school environment. The conclusion makes recommendations as to how to develop creativity in the teacher training context, including the use of consultation.

Resumen

This article discusses special education teacher training through a real-life experience in the Problem solving and creativity course. The challenge of professional insertion highlights the importance of preparing future teachers to be creative stakeholders so they can meet the challenges of the contemporary school. A variety of concepts are presented, such as creativity, creative pedagogy, the creative teacher, and finally the reflexive practice beginning with a creative process. The development of creativity, using a space for creation and reflection with the future teachers, is explored in this learning experience. The creative process is supported by artistic exercises that stimulate creativity, complemented by an introduction to action research and creative problem solving. The student process is illustrated by two examples: an exercise and its objects (the mask), and a self-evaluation supported by the creation of a Book of Drawings. This tool encourages the future teachers to take a step back and exercise their reflective practice. Their comments indicate the effects of these two processes: a better reflection process on the practice and a new awareness about the construction of a professional identity construction. The discussion at the end of the article suggests a reflection on creativity in the school environment. The conclusion makes recommendations as to how to develop creativity in the teacher training context, including the use of consultation.

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