Éducation et francophonie, Revue scientifique virtuelle

Résumé

La formation des enseignants sur la diversité et les rapports ethniques : regard comparatif France, Québec, Belgique et Suisse

Maryse Potvin - Université du Québec à Montréal, Québec, Canada
Fabrice Dhume - Université de Paris Diderot / URMIS, Paris, France
Marie Verhoeven - Université Catholique de Louvain / GIRSEF-IACCHOS, Louvain-la-neuve, Belgique
Tania Ogay - Université de Fribourg, Fribourg, Suisse

Éducation et francophonie
Volume XLVI, numéro 2, automne 2018
Pluralisme, équité et rapports ethniques dans la formation du personnel des milieux éducatifs

Résumé - Abstract - Resumen

Résumé

La formation et l’évaluation des compétences des enseignants pour agir en contexte de diversité interpellent autant les décideurs gouvernementaux que les milieux universitaires et scolaires. Cet article porte un regard comparatif transversal sur la formation du personnel scolaire en matière de diversité, d’équité et des rapports ethniques en éducation en France, au Québec, en Belgique francophone et en Suisse, notamment dans les politiques, référentiels de compétences, dispositifs, programmes, cours et contenus de formation. Ce regard comparatif sur quatre sociétés de la francophonie montre que chaque contexte a développé un discours, des orientations et des dispositifs de formation assez différents sur ces questions, mais quand même réunis par certaines lignes de convergence.

Abstract

Teacher training on diversity and ethnic relations: comparative perspective of France, Quebec, Belgium and Switzerland
The training and assessment of teachers’ competencies for working in a context of diversity concerns both government decision-makers and educational institutions. This article provides a cross-sectional comparative view on the training of school personnel on diversity, equity and ethnic relations in France, Quebec, French-speaking Belgium and Switzerland, in particular on policies, skill frameworks, programs, courses and training content. This comparative view of four French-speaking societies shows that each context has developed a discourse on these issues with very different orientations and training methods, but are still united by certain lines of convergence.

Resumen

Teacher training on diversity and ethnic relations: comparative perspective of France, Quebec, Belgium and Switzerland
The training and assessment of teachers’ competencies for working in a context of diversity concerns both government decision-makers and educational institutions. This article provides a cross-sectional comparative view on the training of school personnel on diversity, equity and ethnic relations in France, Quebec, French-speaking Belgium and Switzerland, in particular on policies, skill frameworks, programs, courses and training content. This comparative view of four French-speaking societies shows that each context has developed a discourse on these issues with very different orientations and training methods, but are still united by certain lines of convergence.

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